niedziela, 24 sierpnia 2014

''Cmętarz Zwieżąt''

Są książki,które wyciskają łzy. Jednak nie wzruszenia,lecz przerażenia,grozy. Są tak realistyczne,że zatracasz się w tej historii i gubisz sam w sobie...

Tytuł:''Cmętarz Zwieżąt''
Autor:Stephen King
Wydawnictwo:Prószyński i Ska
Data polskiego wydania:12 maja 2009
Rok powstania:1983
Ilość stron:519
Ekranizacje:Tak.

Stephen King.Król. Jednak nie tylko jego nazwisko jest iście królewskie. Jest on niekwestionowanym mistrzem horroru. Swoje pierwsze książki publikował pod pseudonimem Richard Bachman, raz jako John Swithen. Jednak nie odniosły one wielkiego komercyjnego sukcesu. Jego późniejsze powieści sprzedały się w nakładzie przekraczającym 350 milionów egzemplarzy, a większość z nich doczekała się ekranizacji.

 '' Nie należy wierzyć, iż istnieją granice grozy, który zdolny jest przyjąć ludzki umysł.''

''Cmętarz Zwiażąt''.  Co to ma być?! Czy wydawnictwo zadrwiło sobie z czytelników? Na szczęście nie. Wszystko wyjaśnia się podczas czytania tej genialnej opowieści.

''Louis Creed ma wspaniałą żonę,dwójkę cudownych dzieci.Pewnego dnia dostaje interesującą propozycję pracy dlatego przeprowadza się wraz z rodziną do nowoangielskiego domu,a ich sąsiadami zostaje sympatyczne małżeństwo Jud i Norma Crandall. Córka Luisa i Rachel to sześcioletnia Eileeen,której kot Church odgrywa w tej powieści znaczącą rolę...''

 ''Koty to gangsterzy świata zwierzęcego, żyjący poza prawem i tam ginący.''

Bardzo rzadko zdarza się aby książka wywołała u mnie ''pocenie'' oczu. Nie, nie jest to wyciskacz łez. Nie jest to powieść wzruszająca i komercyjna. Jednak uświadamia kruchość życia,cienką granice po której przekroczeniu wszystko co do tej pory miałeś i kochałeś zostaje zniszczone. Pokazuje początek obłędu i ciemną stronę człowieka. Postacie zostały świetnie wykreowane. W tej książce rzeczywistość doskonale łączy się z fantastyką. Nie jest to jednak zwykła powieść grozy. Pokusiłabym się o stwierdzenie,że można w niej doszukiwać psychologicznej głębi. Autor jak najdokładniej wnika w motywy postępowania, lęki i uczucia bohaterów. Jednak myślę, że głównym zadaniem tej książki jest uświadomienie nam,iż istnieją rzeczy gorsze od śmierci. Bo koniec życia może być początkiem czegoś przerażającego...

''To szaleństwo, lecz sam fakt, że było szaleństwem, sprawiał, że stawało się niewiarygodnie podniecające."

Czytając te historie miałam wrażenie, że opowiada mi ją znajomy, który doskonale operuje słowem. Jednak wciąż jest to osoba, opowiadająca luźno,nie na siłę. Co ciekawe wiele wydarzeń z tej książki zdarzyło się naprawdę. Wiele lat temu King mieszkał wraz z rodziną przy ruchliwej ulicy, którą bez przerwy przejeżdżały ciężarówki. I pewnego dnia syn Stephena wybiegł na drogę przed pędzącym pojazdem. Autor na szczęście zatrzymał dziecko w porę. Jednak w jego głowie narodziło się wiele pytań, które dały początek tej powieści. Co najciekawsze książka ta miała w ogóle się nie ukazać. Kiedy mistrz grozy skończył ''Cmętarz Zwieżąt'' uznał, że nie może go opublikować. Jednak wydawca nalegał... I powieść wbrew obawom Kinga została przyjęta przez czytelników bardzo ciepło.


,,Heroina sprawia, że narkomani czują się dobrze, gdy wstrzykują ją sobie w żyłę, lecz cały czas zatruwa ich ciała i umysł.''

Książka została zekranizowana w 1989 roku. Ekranizacja nosi tytuł ''Smętarz dla zwierzaków'' , a scenariusz do niej napisał sam Stephen King.

 ''Nie ma zysku bez ryzyka, ani ryzyka bez miłości.''

I pytanie nasuwa się samo..
Co bylibyście w stanie zrobić aby przywrócić życie komuś kogo kochacie?

  ''Miał wrażenie, że wędruje po wąskiej kładce ponad otchłanią szaleństwa. Otaczał go obłęd, trzepocząc cicho skrzydłami sowy, nocnego łowcy o wielkich złotych oczach: zmierzał wprost ku szaleństwu.''

Sądzę,że z mojej ''recenzji'' jasno wynika, że polecam ''Cmętarz Zwieżąt''. Jest to pozycja naprawdę godna uwagi, a dla fanów powieści grozy lektura obowiązkowa.

Pozdrowionka,
Całkowicie Subiektywnie

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem jakie są moje granice-strach przed utratą kochanej osoby może zmusić do czegoś,co teraz wydaje mi się niewyobrażalne.

    Mi co prawda książki Kinga nie podeszły ale nie czytałam ''Cmętarz Zwieżąt'' . Jeżeli będzie okazja to dam mu jeszcze jedną szanse. ;

    OdpowiedzUsuń
  3. Hahaha o tym zadrwieniu z czytelników masz rację, też się przez moment zastanowiłam, jak to błąd na samej okładce, ale potem ta debilna myśl wypadła mi szybciutko z głowy, bo to przecież nie możliwe :D
    Okładka jest genialna, Kinga uwielbiam, a książka kiedyś stanie u mnie na półce, już postanowione :D
    PS. Fajnie piszesz, krótko i interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze chcę spróbować książek tego autora, ale z drugiej strony on jest mistrzem grozy.... dlatego się boję ich spróbować, bo boję się wielu rzeczy , moja wyobraźnia czasami jest błogosławieństwem, a czasami przekleństwem, ale muszę się w końcu przemóc, po prostu muszę, za wiele już nasłuchałam się pozytywnych opinii, aby nie spróbować tych oto książek, chociaż chyba właśnie horrory to jedyna działka, w której jeszcze nie zasmakowałam. I właśnie mnie przekonałaś, że muszę właśnie zacząć od tej książki :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję! To dla mnie bardzo ważne. Każdy komentarz,nawet negatywny motywuje mnie do dalszej pracy. :D